www.HeedeMoestrup.dk
Mogens ( Helge Thestrup ) Andersen - 1916 - 2003
Mogens Andersen
Permanent repræsenteret hos Heede & Moestrup / Always represented at Gallery Heede & Moestrup - www.HeedeMoestrup.dk
Mogens Andersen - Maleri:
Mogens Andersen: Karton til "Gobelin IV". Sign. Mogens Andersen 65. Gouache på papir monteret på to plader. Samlet 306 x 450.
Litteratur: Svend Eriksen: "Mogens Andersen. Malerier i Handelsbanken", København 1976, geng. på dobbeltopslag s. 11-12. Omtalt s. 19.
Billedet er forstudiet til et vægtæppet, udført af Lise Warburg, i samlingen på KUNSTEN i Aalborg (Inv. nr. NK 809).
Se dette værk:
https://www.kulturarv.dk/kid/VisVaerk.do?vaerkId=6611
Mogens Andersen - Originalgrafik:
|
|
|
|
|
Elev af P.Rostrup Bøyesen 1933-39; debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling 1935. Talrige rejser og ophold i Frankrig siden 1933, bosat der 1959-65; rejser til bl.a. Italien og Grækenland 1955, til Japan 1971 og -78. Medstifter og medlem (1942-50) af Bølleblomsten, medlem af Grønningen 1953-65, af Den Frie Udstilling 1967-71; medlem af Salon de Mai i Paris 1950-67, af Réalités Nouvelles siden 1961. Videreførte Rostrup Bøyesens malerskole 1952-59, gæsteprofessor ved Kunstakademiet 1970-72; formand for Statens Kunstfonds billedkunstneriske udvalg 1977-80.
Han tog i sin tid sit udgangspunkt i kubismens og pariserskolens resultater, men det er karakteristisk for hans kunst, at den blander gallisk elegance med nordisk styrke og tyngde.
Med nær tilknytning til fransk kunst har Mogens Andersen overvejende arbejdet med nature morte motiver i et abstrakt formsprog, der senere er blevet helt nonfigurativt. Han har udført en lang række store dekorative opgaver bl.a. til:
Københavns Kommunes Hovedbibliotek på Kultorvet i København (1957-59).Byrådssalen i Gentofte Rådhus (1971). Restaurant Copenhague i Paris (1972-73). Den Kgl. Porcelænsfabrik (1977). Panuminstituttet ved Rigshospitalet og Københavns Rådhus (begge 1979). Museet for moderne kunst i Bochum, Tyskland (1981). Århus Musikhus (1982).
Endvidere:
Forlæg til vævede tæpper, udført af Lise Warburg (1964-68, til Danmarks Tekniske Højskole 1978). Arbejder, især stentøj, for Den Kgl. Porcelænsfabrik (siden 1965).
Mogens Andersen har også skrevet om kunst:
Kunstanmelder ved Arbejderbladet (1937-39). Har udgivet: "Moderne Fransk Malerkunst" (1948), "Omkring kilderne" (1967), Erindringerne "Nødigt, men dog gerne" (1976), "Ungdomsrejsen" (1979).
I 1981 udgav Mogens Andersen "Moya", serigrafier til japanske sange med musik af Vagn Holmboe.
Udvalgte udstillinger fra 1984 - 1997:
1984 Galleri Franz Pedersen, Horsens.
1986 Grønningen, Charlottenborg, Kbh.
FIAC, Paris
Galleri Franz Pedersen, Horsens.
1987 Galleri Asbæk, Kbh.
1988 Balkongalleriet, Århus Musikhus.
1989 Kunsten ’89, Charlottenborg, Kbh.
1990 Århus Kunstmuseum
1991 Galerie Michael Andersen, Kbh.
1992 Grønningen, Charlottenborg, Kbh.
1993 Galleri Orange, Helsingør.
1994 Grønningen, Charlottenborg, Kbh.
1995 Grønningen, Charlottenborg, Kbh.
Artcurial, Paris.
Horsens Kunstmuseum.
1997 Grønningen, Charlottenborg, Kbh.
Galleri Franz Pedersen, Horsens.
Mogens Andersens værker findes i øvrigt på de fleste danske museer.
http://www.galleri-franzpedersen.com/CV-Mogens%20Andersen.htm
Mogens Andersen (maler, grafiker og forfatter), født 1916 i København. 1933-39 elev på P. Rostrup Bøyesens malerskole, som han videreførte i årene 1952-59.
Debuterer 1935 på Kunstnernes Efterårsudstillingen.
Efter verdenskrigen arbejder Mogens Andersen i et abstraherende formsprog. Hans motiver er da opstillinger.
I løbet af 1950'erne bliver han non-figurativ.
Bl.a. medlem af sammenslutningen Grønningen.
Bosat i Frankrig i årene 1959-65.
Mogens Andersen var i 1968 den ene af to danske deltagere ved Biennalen i Venedig.
Mogens Andersen har altid haft en enkel palet, og sorte eller meget mørke farver er 'skelettet' i hans kompositioner.
Kunstnerens værker kan opleves på bl.a. følgende offentlige pladser eller museer:
Skive Kunstmuseum
Statens Museum for Kunst
Århus Kunstmuseum
Nordjyllands Kunstmuseum
Randers Kunstmuseum
Vestsjællands Kunstmuseum
Kobberstiksamlingen
Kunstindustrimuseet
Listasafn Island
Malmø Museum
Bridgestone Museum - Tokyo
Nationalmuseet Warzawa.
Udsmykninger
Mogens Andersen har blandt andet udsmykket
Københavns Kommunes hovedbibliotek (1958-59)
Gentofte Rådhus (1971)
Snedker- og tømrerforbundets hus i København (1972)
Restaurant Copenhaque i Paris (1973)
Hamdelsbankens mødesal (1974)
Studenterhuset i Paris (1975)
Nordisk Fjerfabriks mødesal (1976)
Den kgl. Porcelænsfabrik (1977)
Danmarks Tekniske Højskole (1978)
Panuminstituttet (1979)
Kbh’s Domhus (1979)
Kunstmuseet i Bochum, Tyskland (1981)
Metalskolen i Holstebro (1982)
Århus Musikhus (1982)
Det franske vinlager (1986)
Nordisk Fjerfabrik (1986)
Kunstmuseet i Lund, Sverige (1988)
Sejs Kirke (1990)
North Carolina State Univ., USA (1990)
Århus Købmandsskole (1991 og 1993).
fra
http://www.kid.dk/SogKunstner.asp
http://www.kid.dk/Weilbach.asp?ObjectId=6&WTekstId=22658
Mogens Andersen
Andet navn: Mogens Helge Thestrup Andersen
København, 08-08-1916 - Hellerup, 16-04-2003, keramiker, maler, grafiker
Køn: mand
Nationalitet: dansk
Virksom:Danmark, Frankrig
Ophavsret: COPY-DAN, BILLEDKUNST
Litteratur
Weilbach
Værker
Kunstneren på WWW:
ULAN
Genealogi:
Andersen, Mogens Helge Thestrup, 1916-2003, maler, grafiker og keramiker.
8.8.1916 i Kbh., †16.4.2003. Forældre: Fuldmægtig, senere tekn. konsulent Ejnar
Fledelius Thestrup A. og kontorass. Erna Ingeborg Andersen. ~1° 18.4.1941 i
Svendborg med Johanne Charlotte Rikke Hansen, *30.12.1918 i Kbh., datter af
maleren Niels H. og Anna Kjær. Ægteskabet opl. 1946. ~2° 28.11.1947 i Kbh. med
violinist Inger Therkildsen, *18.11.1917 i Kbh., datter af kgl. kapelmusikus
Harald Thorvald T. og Karen Margrethe Jørgensen.
P.M.H.
Uddannelse:
P. Rostrup Bøyesens Malersk. 1933- 39.
P.M.H.
Rejser og udlandsophold:
Paris 1933; Berlin 1935, 1936; Småland somrene 1936-38 (s.m. Søren Melson);
gentagne ophold i Frankrig 1939, 1945-47, 1949-51, 1959-1965 og senere; Italien
og Grækenland 1955; studierejser til Japan 1971, 1978; New York 1982.
P.M.H.
Stipendier og udmærkelser:
Hielmstierne-Rosencrone 1938, 1941, 1944; J.J. Levin 1941; Wilstrup 1941, 1942;
J.R. Lund 1948; Eckersberg Med. 1949; Oluf Hartmann 1952; Henry Nathansen 1953;
Ny Carlsbergfondets rejsestip. 1955; Ralph H. Booth 1957; Ancker 1968;
Thorvaldsens Med. 1984; Officier de l'Ordre des Arts et des Lettres 1984.
P.M.H.
Stillinger og hverv:
Medl. af censurkom. for KE 1938-39; kunstanm. ved Arbejderbl. 1937-39; egen
malersk. (videreførelse af P. Rostrup Bøyesens Malersk.) 1952-59; lærer på Acad.
de la Grande Chaumière, Paris 1963; medl. af Akad.rådet 1965-66, 1968-69;
gæsteprof. ved Kunstakad. Kbh. 1970-72; medl. af Arbejderbevægelsens Kulturudv.
1965-74; fmd. for Kom. for Internat. Kunstudst. 1975- 77; fmd. for de
billedkunstn. udv., Stat. Kunstfond 1977-80.
P.M.H.
Udstillinger:
KE 1935, 1937-40; Bølleblomsten 1942-48 (medstifter); Salon des Surindependants,
Paris 1947; Salon du Mai, Paris 1950-70; Grønningen 1953-65, 1984-86, 1990,
1992; Salon des Réalites Nouvelles, Paris 1956-1976, 1984; Å-udst. 1965-66,
1970-71, 1978; Den frie Udst. 1967-71; bien., Venezia 1968; De frie kunstnere
1972, 1974, 1978; endv. adsk. udst. på mus. i Skandinavien, Frankrig, Belgien og
USA. Separatudstillinger: Gal. Les Mages, Vence 1949; Gal. Galanis, Paris 1954;
Kunstforen., Kbh. 1955, 1988 (begge retrosp.); Arkiv för Dek. Konst, Lund 1959,
1983, 1988; Gal. Jacques Massol, Paris 1959, 1960; Paris Gal., London 1960; Gal.
Bongers, Paris 1963-67; Gal. Birch, Kbh. 1964, 1969, 1978; Charl.borg 1966 (retrosp.);
Gal. Ariel, Paris 1967, 1975; Nordjyll. Kunstmus. 1972 (retrosp.); Den frie Udst.
bygn. 1974, 1976, 1978 (alle retrosp.); Gal. F 15, Moss, Norge 1976; Århus
Kunstforen. 1976 (retrosp.); Gal. Bellechasse, Paris 1981; Mødested Paris, M.A.,
Randers Kunstmus. 1981; Aarhus Kunstmus. 1982 (s.m. Jean Arp og Rich.
Mortensen); Stat. Mus. for Kunst 1982; Gal. Asbæk, Kbh. 1987; Musikhuset i Århus
1988; Figurbilleder 1935-45, Aarhus Kunstmus. m.fl. 1990; Gal. Mikael Andersen,
Kbh. 1991.
P.M.H.
Værker:
Portræt af Michael Brüel (1939-40); Fantasi over "Trois Poseuses" af Seurat
(1940, Aarhus Kunstmus.); Portræt af Ulf Ekman (1942, smst.); Nature morte med
kvæder (1948); Ung kvinde (1950, Stat. Mus. for Kunst); Interiør med musikanter
(1950, A/S Dagbl. Politiken); Kande, flaske, frugtskål (1952); Nature morte
(1952, Esbjerg Kunstmus.); Portræt (1955, Nordjyll. Kunstmus.); Komposition XVI
(1955, smst.); Nature morte (1955, smst.); Komposition 1963 (Skive Kunstmus.);
Gobelin (1964, Stat. Mus. for Kunst, vævet af Lise Warburg,); Komposition (1967,
Randers Kunstmus.); Ovalt billede (1970); Blå Composition (1972, Vestsjæll.
Kunstmus.); Komposition (1975, Aarhus Kunstmus.); 3. juli 1977 (1977, Stat. Mus.
for Kunst); 7. november 1984 (1984). Udsmykninger: Vægmal. i Kbh. Komm.
Hovedbibl. (1957-59, skitser i Arkiv för Dek. Konst, Lund); 4 gobeliner til L.F.
Foght (1964-68, vævet af Lise Warburg); 5 mal. til Gentofte Rådhus, byrådssalen
(1971); 10 gange 20 meter stor væg i bemalede biskuitfliser i Mus. Bochum,
Tyskland (1983); vægudsmykn. i Det tyrkiske Kabinet på Skaføgård (1987);
bemalede fliser i koret i Sejs-Svejbæk K. ved Silkeborg (1989). Plakater:
Bournonville festival, Det kgl. Teater (1979); Martha Graham festival, Tivoli
(1979); Betty Nansen Teatret (sæsonplakat, 1984); Folketeatret (sæsonplakat,
1984); Det franske Vinlager (1986); Grønningen (1986); desuden repr. i
Kobberstiksaml.; Kunstindustrimus.; Listasafn Islands, Reykjavik; Malmø Mus.;
Bridgestone Mus., Tokyo; Nationalmus., Warszawa; Mus. for Samtidskunst, Skopje,
Jugoslavien. Litterære arbejder: Moderne fransk Malerkunst, 1948; Omkring
kilderne, 1967; Nødigt, men dog gerne, 1976 (erindr.); Ungdomsrejsen, 1979
(erindr.); Om kunst og samfund, 1980; Huset. Erindringsmomenter, 1986; Min vej
til maleriet, 1991; endv. artikler i tidsskr., kataloger og dagbl.,
hovedsageligt om P. Rostrup Bøyesen og jævnaldr. franske kunstnere.
P.M.H.
Biografi:
Mogens Andersen har været tættere knyttet til Frankrig og til moderne fransk
kunst end nogen anden dansk maler i sin generation. Hans barndom og ungdom, som
er skildret i det første af tre erindringsbind Nødigt, men dog gerne, fandt sted
under socialt og familiemæssigt meget urolige vilkår. En kunstnerisk vejleder og
faderskikkelse fandt A. i maleren Peter Rostrup Bøyesen, da han blev elev på
dennes meget besøgte malerskole. Gennem Rostrup Bøyesen fik den unge A. ikke
blot kendskab til kunsthistoriens klassiske hovedværker, han lærte også at sætte
pris på asiatisk kunst og på nyere fransk kunst. Hans debut på KE i 1935 med
store pastost malede figurbilleder afslørede, at hans forbilleder foreløbig var
at finde blandt mørkemalerne, først og fremmest Svend Guttorm. Snart blev
fortroligheden med Harald Giersing, Vilhelm Lundstrøm og de store kubister også
tydelig. Allerede før udbruddet af 2. verdenskrig havde A. været i Paris bl.a.
for at opleve Cézanne, og han var efter krigens afslutning med i det første kuld
af danske kunstnere, der vendte tilbage til Paris for at uddybe kendskabet til
fransk kunst. A. bevarede kontakten til det endnu noget isolerede danske
kunstmiljø, først og fremmest som medstifter og et af de bærende medlemmer af
Bølleblomsten, en sammenslutning af kunstnerisk meget forskellige Rostrup
Bøyesen-elever, men han fortsatte også sine studier af samtidens franske malere.
På eget initiativ opsøgte han en række moderne klassikere som Henri Matisse,
Georges Braque og Henri Laurens i deres atelierer. Indtrykkene fra den danske
discipels møde med de beundrede franske forbilleder og mestre blev nedfældet i
hans første bog Moderne fransk Malerkunst, 1948, der var et bestillingsarbejde
fra et dansk forlag, siden i de mere selvbiografiske Omkring kilderne, 1967 og
Ungdomsrejsen, 1979. Sammen med talrige kronikker, forord og katalogtekster
udgør de A.s ubetingede tillidserklæring til den franske kunsts poetiske
nøgternhed og hans afstandtagen fra nordens selvudleverende ekspressionisme. For
A. betød den øgede fortrolighed med Paris og tidens klassiske modernisme et
definitivt farvel til den robust forenklede figuration i hans tidlige
modelbilleder, opstillinger og portrætter. Under påvirkning af kunstnere og
venner som Henri Laurens, Francisco Borès, Maurice Estève, Jean Bazaine, André
Marfaing og Pierre Soulages fremstod A. allerede i efterkrigsårenes første
årtier som et væsentligt bindeled mellem dansk og fransk kunst og trods sin
årelange udlændighed som en af sin generations førende abstrakte kunstnere i
Danmark. I ungdomsårenes monumentalt anlagte kompositioner havde A. brugt
tegningen til at anbringe en eller flere forenklede figurer i billedplanet. Nu
fjernede han sig fra Rostrup Bøyesens modelstudium og fra ethvert naturforlæg.
Tegningen opløstes først i et stramt og konstruktivt billedskelet, siden i de
dynamisk slyngede, sorte arabeskformer i malerierne fra hans modne år. Farven
blev mere stofligt og koloristisk behersket, koncentreret om kontrasten mellem
den mørke tegning og en væsentligt lysere baggrundsfarve. A.s første store
dekorative udsmykning var de to vægmalerier til Københavns Kommunes
Hovedbibliotek (1957-59). A. vandt denne opgave i konkurrence med andre
kunstnere, men den blev først bevilget og løst efter kulturpolitisk modstand og
en principiel diskussion om, hvorvidt det abstrakte maleri overhovedet havde
plads i et demokratisk samfunds offentlige bygninger. I længere og
sammenhængende perioder efter krigen og især fra 1959-64 var A. og hans familie
bosat i Frankrig, hvor han forfinede sit maleriske sprog og opnåede kontakt med
væsentlige franske kunsthandlere og kunstnere. Indtil sin afrejse i 1959 havde
A. videreført Rostrup Bøyesens Malerskole, og i 1963 var han lærer på Académie
de la Grande Chaumière i Paris. Først i midten af 1960erne, efter talrige
udstillinger på Salon de Mai og i forskellige gallerier i Vence, Nice og Paris,
vendte A. tilbage til Danmark. Den modstand, som havde truet udførelsen af
udsmykningen til Hovedbibliotekets udlånssal, havde nu ændret sig til
anerkendelse, og i 1968 var A. Danmarks officielle repræsentant på biennalen i
Venezia. Hans position i det hjemlige kunstliv fremgik af hans udnævnelse til
gæsteprofessor på Kunstakademiet (1970-72), af en mangeårig plads i Radiorådets
programudvalg og af formandsskabet for de billedkunstneriske udvalg under
Statens Kunstfond (1977-80), hvor han søgte at fremme placeringen af samtidig
fransk kunst i Danmark. Ud over sin væsentligste virksomhed som maler og
grafiker har A. også dekoreret keramik og leveret forlæg for flere gobeliner,
ofte vævet af Lise Warburg.
P.M.H.
Litteratur:
Ole Næsgaard: M.A. (Vor Tids Kunst, nr. 53), 1956; Lars Rostrup Bøyesen i: Bien.
i Venezia, kat. 1968; Villads Villadsen i: Mødested Paris. M.A., Randers
Kunstmus. 1981; Svend Eriksen: Om M. A. stentøj. Den kgl. Porcelainsfabrik 1973;
Jean Bazaine m.fl. i: M.A., Den frie Udst. bygn. 1976 (m. bibl.); P.M. Hornung
i: M.A., Kunstforen., Kbh. 1988; samme: M.A., 1991.
Korrespondance indtil 1980 (Det kgl. Bibl.); Dan Tschernia: Portræt af Mogens
Andersen, film i DR TV beg. af 1970erne; Søren Melson: Sort er en farve, film i
DR TV 1985.
P.M.H.
Links:
http://www.fyns-amt.dk/nyt/pressevis.asp?PresseId=118
http://www.dkinst-rom.dk/publ/kunst/p40.htm
http://www.gobelin.dk/gobelin/fransk/inspira/warburg/warburg1.htm
www.HeedeMoestrup.dk
www.HeedeMoestrup.dk