Mogens Balle 1921-1988

Permanent repræsenteret hos Galleri Heede & Moestrup / Always represented at Gallery Heede & Moestrup - www.HeedeMoestrup.dk

 

Mogens Balle - Originalgrafik:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Født 1921 i København, død 1988.

Biografi

Mogens Balle studerede i sine unge år hos maleren Folmer Bonnén, en maler af klassisk akademisk uddannelse.
I 1943 debuterede Balle på Kunstnernes Efterårsudstilling med et naturalistisk maleri, men mødet med Picassos værker under et besøg i Paris i 1946 førte til Balles gradvise frigørelse af figurationen til fordel for et lyrisk, abstrakt formsprog beslægtet med f.eks. Ejler Billes og Egill Jacobsens. I 1947 var Balle medstifter af Spiralen, der blandt medlemmerne talte bl.a. Wilh. Freddie og Asger Jorn.

I 1948 stiftedes COBRA og Balle blev i 1949 inviteret til at deltage i udsmykningen af Bregnerød-hytten, hvoraf kun loftet i dag er bevaret (udstillet på Sophienholm, nord for København.)

I 1951 blev Balle inviteret til at deltage i udstillingen Cinq Peintres de COBRA i Galerie Pierre, Paris, sammen med Appel, Corneille, Egill Jacobsen og Jorn.

Som de andre COBRA-kunstnere er også Balles kunst ekspressionistisk, men har ikke den samme agressive drive som f.eks. Jorns værker.

Balle søgte harmoni i sine værker og har selv karakteriseret sin kunst:

"Jeg ordner farverne på lærredet ligesom det var et blomsterbed, jeg skulle beplante."

I midten af 50’erne udgav Virtus Schade en bog om Balle, der også udstillede separat hos det berømte Galerie Birch.

Hans karriere tog for alvor fart og hans stil løsnede yderligere op.

Bløde organiske former vokser op af billedets undergrund og smelter sammen med det omgivende rum i en symfoni af farver.

Der er referencer til fysiske væsner med mund og øjne, men der er ikke tale om noget forsøg på at afbilde den ydre verden.

Balles former og farver spejler kunstnerens sindsstemning og han lader dem ”gro” frit i håbet om, at det færdige billede bliver et harmonisk “Blomsterbed”.

Balle havde et ambivalent forhold til billedtitler. Han anerkendte, de måske kunne lette beskuerens indføring i et abstrakt kunstværk men følte samtidig at en titel begrænsede oplevelsen af værket.

Så han valgte ofte at give titler, der refererer til kosmos frem for til en fælles kendt virkelighed for at sætte beskuerens fantasi fri i oplevelsen af værket.

Nogle kunstnere arbejder efter et forlæg, men Balle arbejdede altid spontant på den litografiske sten, uden at vide, hvor han blev ført hen.

Han anerkendte litografiet som en levende proces og lod et stykke ad vejen stenens tifældigheder styre skabelsen.

Først med de sidste lag farver overtog han kompositionen.

På den måde opnåede hans litografier den samme farvesprudlende spontanitet og friskhed som hans malerier samtidig med at de gav plads for den hengivelse til underbevidsthedens skabende kraft, som var et vitalt element i Balles skabelsesproces.

Med digteren Uffe Harders karakteristik af Balle:

"Ofte er hans billedverden en underverden, en verden bagved.

Ofte dramatisk, kontrastfyldt, men samtidig undvigende. hemmelighedsfuld."

Udstillinger

Balles udstillingsliste fra 60’erne og frem er selvfølgelig overordentlig omfattende og bekræfter hans tilknytning til COBRA.

Nedenfor nogle af de væsentligste:

1943-46 Kunstnernes Efterårsudstilling

1947-56 Spiralen

1951 Cinq Peintres de COBRA, Galerie Pierre, Paris

1956 Galerie Birch, København

1958 Pittsburg International, USA
1962 Cobra et aprés, Galerie Aujourd’hui, Bruxelles

1964 Idole und Dämonen, Museum des 20. Jahrhunderts, Wien
Lefebre Gallery, New York

1966 COBRA, Museum van Beuningen, Rotterdam
COBRA, Louisiana, Humlebæk
Musej Savremene Umetnosti, Beograd

1972 Cobra, Kunstforum Schelderode, Belgien
1973 Dotremont og venner fra Cobra, Sophienholm
1974 Cobra, Hotel de Ville, Bruxelles
1978 Cobra, Maison Bernard, Caracas
1979 Cobra Art, Museum of Art, Fort Lauderdale, USA
1981 Cobra 1948-51, Musee d’Art Moderne de la Ville de Paris
Cobra Celebration, Dotremont - Mogens Balle, Museum of Art, Fort
Lauderdale, USA
1989 Silkeborg Kunstmuseum, Mindeudstilling
o.s.v. frem til
1998 COBRA 50 år, Arken Museum for Moderne Kunst

I 1995 åbnede COBRA Museum vor Moderne Kunst, Holland, hvor Balle er repræsenteret med 7 malerier

Supplerende oplysninger kan findes mange steder - bl.a. i Weilbachs Kunstnerleksikon, bøger om COBRA-bevægelsen samt senest i bogen Lise Gotfredsen: Mogens Balle, Borgens Forlag, 1996.

www.HeedeMoestrup.dk

Luk vindue/Close window