Peter Nyborg

Permanent repræsenteret hos Heede & Moestrup / Always represented at Gallery Heede & Moestrup - www.HeedeMoestrup.dk

 

Peter Nyborg Maleri - meget stort

 

Peter Nyborg - Maleri

 

Peter Nyborg - Maleri

 

Peter Nyborg - Maleri

 

Peter Nyborg - Maleri

 

Peter Nyborg - Maleri


 

 

Kort biografi

født i København 1937.

Uddannelse:

1957-58 Croquis, Statens Museum for Kunst under Erling Frederiksen

Kunsthåndværkerskolen i København under Erik Clemmensen og Jane Muus

1959 Nyborg debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling

1960-64 Kunstakademiet i København under Egill Jacobsen og Mogens Andersen

Hans udgangspunkt og inspirationsgrundlag var - og er – den nordiske ekspressionisme og hans tidligste værker fra 60’erne er koloristisk ofte af en lavmælt jordfarve-palet og formsproget inspireret af COBRA-kunstnerne – især Carl-Henning Pedersen.

Påvirket af den amerikanske action-painting har han imidlertid udviklet sit eget næsten abstrakte billedsprog, hvor kompositionens former der kan synes i voldsom indbyrdes kamp holdes på plads af billedets ulmende rød/orange, intense gule og dybe blå eller grønne harmonier.

Peter Nyborg er lidt af en nomade, altid på rejse og lige så hyppigt bosat i Italien, Frankrig, England, Spanien, Sverige som i Danmark.

Imidlertid spejler hans værkers titler, der ofte tager udspring i nordiske sagn og myter dog en rodfæstethed i den nordiske kulturtradition.

Nyborg har deltaget i udstillinger på bl.a. flg. museer:

1963 Musee d’Art Moderne, Paris

1964 Guggenheim Museum, New York

Museo National de Belles Artes, Buenos Aires, Argentina

1979-80 Three Danes, Lidköping Museum, Sverige

1982 Statens Museum for Kunst, København

1983 Kalmar Museum, Sverige

1987 Sculptures, Portofino, Museo del Parco,

Centro Internationale di Scuitura, Italien

Civica Gaileria dArte, Portofino, Italien

1988 The Viking Wall, Kalmar Museum, Sverige

Taipei Fine Arts Museum, Taipei, Taiwan

1989 Taiwan Museum of Art, Taichung, Taiwan

1990 The Hong Kong Cultural Centre, Hong Kong

1993 Taiwan Museum of Art, Taichung, Taiwan Sign of Gods, Rudolph Tegners Museum.

Han har endvidere, udover en næsten endeløs række gruppe- og separatudstillinger i ind- og udland været repræsenteret på en række kunstmesser i udlandet, bl.a.:

1983 Art Fair, Bologna
Art Fair, Basel
1984 Stockholm Art Fair
1985 Art Fair, Chicago
Expo Arte Ban, Italien
1987 Third International Biennale Prints, Taiwan
1988 Stockholm Art Fair
FIAC, Paris
1989 Stockholm Art Fair
FIAC, Paris
1991 Stockholm Art Fair
1996 Genêve Art Fair
2000 Stockholm Art Fair

2001 Nyborg udstiller i gallerier i Italien, Frankrig, Spanien, Sverige og USA

Film:

Der er lavet flere film om Nyborg – bl.a. Peter Nyborg Danmarks Radio, Peter Nyborg in the Lloyd’s of London, Anner Film, Dublin samt The EEC Painting by Peter Nyborg, Berlaymont Building in Brussels, Anner Film, Dublin.

Bøger:

1984 Virtus Schade: Peter Nyborg. Hernovs Fonlag

Udsmykninger (et lille udvalg) 1962-2000:

Auditorium 2, Kunstakademiet, København,

Københavns Universitet, Amager.

Kalmar Hospital, Sverige
Museo Civico, Cuneo, Italien.

Sydbank.

Sophus Berendsen.

BPs hovedkontor, København.

Hotel Kongens Ege, Randers.

A.P Møller, Kobenhavn.

IBM Denmark, København
Dansk Centralbibliotek, Flensborg.

Told og Skat, København.

Maison Danemark, Paris.

The EEC Painting, Berlaymont Building, Bruxelles.

Taiwan Museum of Art, Taichung, Taiwan.

Rockwool, Schweiz.

Nyborg har været medstifter og medredaktør af tidsskriftet Il Colpo dei Barbari og

i 1962 medstifter af sammenslutningen PRO.

Supplerende oplysninger kan findes i Weilbachs Kunstnerleksikon - se

http://www.kid.dk/Kunstner.asp?ObjectId=2064

Andet navn: Peter Evald Nyborg
Gentofte, 01-05-1937 - , maler
 

Genealogi:
Nyborg, Peter Evald, *1937, maler. *1.5.1937 i Kbh. Forældre: Gross. Arnold Evald N. og kartograf Ane Grethe Windfeld. ~25.5.1963 i Hell. med tegneren Merete Ørsted Andersen, *6.10.1939 i Kbh., datter af tegneren Erik Johannes Aschenbrenner A. og Harriet Paula Petit Ørsted.

Uddannelse,

Croquis, Stat. Mus. for Kunst (Erling Frederiksen) 1957-58; Kunsthåndv.sk., Kbh. (Erik Clemmesen, Jane Muus) 1958-60; Kunstakad. Kbh. (Egill Jacobsen, Mogens Andersen) 1960-63.
 

Rejser og udlandsophold,

Tyrkiet 1961; halvt år i Frankrig 1963; bosat i Småland 1964- 73; skand. havne med fast bopæl på skonnert 1973-75; flere rejser til Norditalien 1982; Frankrig 1987-89; Taiwan 1988-89, 1992-93; Hongkong 1990; Spanien og Italien 1993- 95.

Stipendier og udmærkelser,

Carlsons Pr. 1962; Gerda Iversen 1962; Wilstrup 1962; Neuhausen 1963 (s.m. Ingeborg Weeke og Inge Lise Weeke); Det franske statslegat 1963; Akad. 1963-64, 1971; Aug. Schiøtt 1965; Stat. Kunstfond 1965, 1968, 1971, 1974, 1979, 1984; Rigenstrup 1966; Alfred Benzons Pr. 1972; Nationalbankens Jub.fond 1985; EF-kunstner 1989.

Stillinger og hverv,

I censurkom. for Sommerudst. 1961.

Udstillinger,

KE 1959-61; Sommerudst., Den frie Udst. bygn. 1961; Charl. Forår 1962-64, 1967, 1972; Nord. ungdomsbien., Charl.borg 1962; bien. de Paris, Musée d'Art moderne de la Ville de Paris 1963; KP 1963; Grønningen 1964; Charl. Eft. 1965; Modern Da. Art, Palace of Art, Glasgow 1968; M 59  [1977-79], 1981-85; Southeast, Kalmar Mus. 1979-81, 1983; Da.-italiensk udst., Gal. Ægidius, Randers 1983; Il Cielo dei Vichingi, Teatro Monviso, Cuneo, Italien 1984; Da. kunst i 70erne, Kunstforen., Kbh. 1985; Il Colpo dei Barbari, Brandts Pakhus, Kbh. 1985, 1988; Focus 5, Gl. Holtegård 1987; FIAC, Paris 1988-89; Nordic Heritage Mus., Seattle, USA 1996. Separatudstillinger: Trefoldigheden, Kbh. 1959; Kunstnernes Kunsthdl., Kbh. 1960, 1962, 1975; Henning Larsens Kunsthdl., Kbh. 1965; Niks Malergård, Søster Svenstrup 1970 (s.m. Poul Agger, Karl Åge Riget, Tonning Rasmussen); Gallerihuset, Kbh. 1978, 1984; Gal. Henrik Kampmann 1980, 1982, 1996; Gal. Knud Grothe, Charll. 1985-88, 1990, 1992; Sydslesvig da. Kunstforen. 1987; Gl. Holtegård, Søllerød 1987 (s.m. Doris Bloom, Gunnar Møller, Ingálvur av Reyni); The Great Country, Da. Design Gal., Bruxelles 1988; The Viking Wall, Kalmar Konstmus. m.fl. 1988-90; Taiwan Mus. of Art, Taichung 1989, 1993; Gudernes tegn, Rudolf Tegners Mus. 1993.

Værker,

Portræt (1962, Randers Kunstmus.); forslag til gitterporte i mindelund (1963, Neuhausens Pr., s.m. Ingeborg Weeke og Inge Lise Weeke); Erlkönig (1963, Hjørring Sem.); Uden titel (1965, Udenrigsmin.); Sverige (1965, Ranum Statssem.); Opstandelsen (1966, Jelling Sem.); Den gale maler (1967, Skibelund Eftersk.); Inferno motiv (1967, Krogårdssk., Greve Str.); Nervebyen (1967, Tim Sk., Ringkøbing); Centaurus (1969, Agerbæk Sk., Ribe); Fire landscape (1969, Scand. Sem., Holte); Forbyd alle kunststoffer (1970, Dyvekesk., Kbh.); Grimssaga (1972, Agerskov Ungdomssk., Sønderjyll.); Længe leve døden (1976, Kbh. Univ., Amager); Fatigue de Brest (gouache, 1976, Aalborg Sygehus); Fleur de Brest (gouache, 1976, smst.); Fou de Brest (gouache, 1976, smst.); Vogelliebe (1977, Agerskov Ungdomshøjsk., Sønderjyll.); Ghostfisher (1981, Skattedep., Kbh., Inf.kontor); uden titel (1983, Kalmar Hosp.); uden titel (1984, Kbh. Domhus); uden titel (1984, Mus. Civico, Cuneo, Italien); uden titel (1987, Da. Centralbibl., Flensborg); The Creation of the 1992 Single European Market (1989, Berlaymont Building, Bruxelles); The Big Bang (1994, Told- og Skattestyrelsen, Kbh.); Highlights of the shaman (1994); Kelternes sang (1996). Udsmykninger: 2 vægmal. (1963, Rødovre Ungdomsby, Rådhuset); 3 sorthvide malerier (1977, DTU, Lyngby, foyeren); Ild, vand, jord og luft (keramisk udsmykning i fire etager, 1989, Kgl. da. Told, Avedøre Holme); endv. skulpturelle arbejder i træ og keramik.
 

Biografi,

Peter Nyborg har sit udgangspunkt i den nordiske ekspressionisme, men hans arbejder har en større grad af abstraktion og tilsyneladende tilfældighed i lighed med amerikansk action painting. De tidligste arbejder var sort-hvide og lagde sig motivmæssigt op ad Cobrakunstnerne, i særdeleshed Carl-Henning Pedersen, men afløstes af billeder, hvis farver er drevet op i det højeste register eller ned i det dybeste. Værkerne kan være opbygget af stærke blå, ulmende røde, intenst gule eller lette, forårsgrønne farver, men tillige af sorte, hvide og brune nuancer. Malelaget kan være ganske tyndt eller pastost med indridsede linier. Nogle malerier giver udtryk for visioner om universets ro og skønhed, men kan alligevel være præget af en voldsomhed i formernes kamp mod hinanden, der kan få dem til at fremstå som gengivelser af hedenske ritualer. N. var i 1961 medstifter af Sommerudstillingen, i 1962 af sammenslutningen Pro samt i 1984 af tidsskriftet Il Colpo dei Barbari.
 

Litteratur

Berl. Aften 3.9.1960 (H.P. Rohde); 3.11.1962 (Virtus Schade); Pol. 17.3.1961 (P.L.); 13.4.1963 (samme); 20.11.1980 (samme); 25.5.1984 (samme); 23.12.1985 (Øystein Hjort); Aktuelt 17.11.1962 (Pr.W.); Pierre Lübecker i: Kat. Kunstnernes Kunsthdl. 1962; Demokraten 8.5.1963; Berl. Tid. 4.10.1964 (Virtus Schade); 15.8.1975 (G.J.); 28.9.1976 (Ejgil Nikolajsen); 21.12.1985 (Peter M. Hornung); 22.11.1989; Virtus Schade: 70ernes kunstnere?, 1966, 14-32, 103; Weekendavisen 24.9.1976 (Bent Irve); Jyll.p. 3.11.1984 (Ib Sinding); Virtus Schade: P.N., 1984; Stig Åke Stålnacke i: Il Colpo dei Barbari, 1, 1985, 56-63; Helmer Lång i: Kat. Knud Grothe 1990; samme i: Kat. Rudolph Tegners Mus. 1993; Virtus Schade i: Kat. Sønderjyll. Kunst- og Kulturcenter 1994; Miche Berra i: Samme.
Kristian Begtorp: Vægmalerier, Rødovre Ungdomsby, video 1963; Il Cielo dei Vichinghi, video 1984; P.N., DR TV 1989.
 

 


www.HeedeMoestrup.dk

 

 

Luk vindue/Close window