Jens Birkemose

Permanent repræsenteret hos Galleri Heede & Moestrup / Always represented at Gallery Heede & Moestrup - www.HeedeMoestrup.dk

Vi har et af landets største udvalg af Jens Birkemose oliemalerier, originalgrafik, tegninger etc. etc.


se

http://www.kulturarv.dk/kid/VisWeilbach.do;jsessionid=B5D46B878793687C0C749290D55AF752?kunstnerId=465&wsektion=alle


Kort biografi

Født 28.6.1943 i København

Maler og grafiker

Autodidakt

Studier ved Musikkonservatoriet,

Acad. des Beaux-Arts, Paris

Det Kgl. Danske Kunstakademi, København 1965-74.

Medlem af Decembristerne fra 1980

Talrige rejser i Europa & USA

Bosat i Frankrig siden 1976

Udstillinger

KE Kunstnernes Efterårsudstilling 1969

Charlottenborg 1970

Frank Hirschfield, Paris 1970

Århus Kunstbygning 1977

Glyptoteket 1980

Statens Museum for Kunst 1981

Galerie Asbæk: 1982

FIAC, Paris, 1986

Det Danske Hus, Paris 1988

Heine-Onstad Kunstcenter, Norge, 1988

Kunstforeningen, Kbh., 1993

Kunstnerens værker kan opleves på bl.a. følgende offentlige pladser eller museer:

Statens Museum for Kunst, København, Kobberstiksamlingen

Malmö Museum

Nordjyllands Kunstmuseum

Randers Kunstmuseum

Aarhus Kunstmuseum

Sønderjyllands Kunstmuseum

Hilton Hotel, Kastrup Airport 2001

Diverse:

Hielmstierne-Rosencrone 1972

Statens Kunstfond 1979

det 3-årige stip. 1980

Villiam H. Michaelsen 1982

Pachts kunstnerbolig 1987

Eckersbergmedaljen 1990


Weilbach oplysninger

Genealogi

Birkemose, Jens, *1943, maler og grafiker. *28.6.1943 i Kbh. Forældre: Murer Emil Christian Madsen og Elsebeth Birkemose. Samliv fra 1976 med pianisten Nanna Willum Hansen, *15.6.1952 i Hell., datter af rektor Carl Willum H. og bibliotekar Birgitte Ingvorsen.

Biografi

Jens Birkemoses produktion lader sig opdele i dels en række små bøger, med et rigt og frit associerende billedsprog af tekst, fotografi og tegning, dels en malerisk udfoldelse i stort format. I 1970 udgav han den første af foreløbig sytten små bøger. Titlen Correspondances var hentet fra den franske digter Charles Baudelaires digt fra Syndens Blomster, hvori der tales om slægtskabet mellem en duft, en farve og en lyd. Tilsvarende tror B. på forskellige sanseindtryks og kunstneriske udtryks fælles udspring og beslægtede virkning. I sit univers inddrager B. både digteriske og musikalske erfaringer. Bøgerne, som B. har samlet og bearbejdet ud fra et vældigt materiale af papirlapper, noter, postkort, pornografi etc., kan virke udfordrende i deres sanselige og suggestive kombination af billede og tekst, men de unddrager sig entydig tolkning. De skaber en forståelse for den intuitive forbindelse mellem sprog og billede, og deres udtryk lever i et rummeligt spændingsfelt mellem erotisk antydning og B.s fascination af det irrationelle. B. har også interesseret sig for tilfældighedsprincippet, som han har kunnet studere i tolvtonekomponisten Arnold Schönbergs værker og i John Cages eksperimenter med musikalsk tilfældighed: Arbejdet opstår ikke ud fra en på forhånd fastlagt plan, men tager form i en dynamisk og uforudsigelig proces. Det overordnede hovedtema for såvel bøger som malerier er rejsen til det ukendte: Det ukendte som udtryk for noget, der overskrider grænser og udfordrer. Rejsens fysiognomi er i det hele taget noget fundamentalt ved B.s måde at leve, arbejde og erkende på. For ham er dét at rejse det samme som at ophæve sit tyngdepunkt i forhold til et fortroligt miljø eller en erhvervet erfaring. B. har foretrukket at arbejde i Paris, ikke for at være nærmere den franske kunst, som han ikke føler noget slægtskab med, men ud fra sin fascination af storbyens komplekse virkelighed. B.s foreløbig mest sammensatte udstilling, Newtons Night, på Ny Carlsberg Glyptotek i 1980, et tilsyneladnede desorganiseret miljø af malerier, bøger, breve, polaroidfotos, bemalede postkort, legetøj, skildpadder m.m., var en visuel og sproglig afsked med det ordnede, overskuelige og lovmæssige Newtonske verdensbillede. B.s abstrakte malerier er gennemgående monumentale af format og vitale og voldsomme af karakter, med tydeligt afsæt i New Yorker-skolens abstrakt ekspressionistiske actionmaleri, blot farvet af et mørkere og mere foruroligende stemningsleje. De heftige og impulsive, gestuelle strøg kan i kraft af den kontrastrige kolorit have en stærk rumlig karakter, der gør dem egnede til dekorative udsmykninger.

Uddannelse

Studier i klaver, komposition og musikteori på Musikkonservatoriet, Kbh. 1965 og flg. år; spredte studier på Acad. des Beaux-Arts, Paris; Kunstakad. Kbh. samt i Atelier 17, Paris (Stanley William Hayter) og andre grafiske værksteder indtil 1974.

Rejser og udlandsophold

Talrige rejser i Europa og USA; bosat i Paris siden 1976.

Stillinger og hverv

 

Stipendier og udmærkelser

Hielmstierne-Rosencrone 1972; Stat. Kunstfond 1979, det 3- årige stip. 1980; Villiam H. Michaelsen 1982; Pachts Kunstnerbolig 1987; Eckersberg Med. 1990.

Udstillinger

KE 1969; Charl. Forår 1970; KP 1971-72; DK-70 1971; Decembristerne 1976, 1979-83, 1986-93; Stat. Kunstfond, Stat. Mus. for Kunst 1981; Billedkunst., Hvordan..., Vejle Kunstmus. m.fl. 1982-83; Nat af bly og aske, Charl.borg 1984; FIAC, Paris 1986, 1988; Museo de Arte, São Paolo, Brasilien 1987; Ny da. Glaskunst, Chartres m.fl. 1988. Separatudstillinger: Frank Hirschfield, Paris 1970; Gal. Birkdam, Kbh. 1976 (s.m. Bent Karl Jacobsen, Anders Kirkegård, Erik Heide); Sophienholm 1976 (s.m. Torben Ebbesen, Troels Wörsel, Peter Lautrop, Lucy Fields); Århus Kunstbygn., 1977; Gal. Danmark, Kbh. 1978; Gal. Léger, Malmø 1978, 1980, 1987; Glyptoteket 1980; Renate Fassbender, Basel 1982; Ordrupgaardsaml. 1982; Gal. Asbæk, Kbh. 1982; Aarhus Kunstmus. 1984; Det da. Hus, Paris 1988 (s.m. Ib Braase); Royal Copenhagen 1988; Henie-Onstad Kunstcenter, Høvikodden, Norge 1988; Kunstforen., Kbh. 1993.

Værker

Malerier: Ersats lion (1980, Randers Kunstmus.); Maleri (1981, Stat. Mus. for Kunst); De fire årstider (1982; Aarhus Kunstmus); U.T. (1959/1983, Randers Kunstmus); endv. repr. på Kobberstiksaml.; Malmø Mus.; Nordjyll. Kunstmus.; Sønderjyll. Kunstmus. Udsmykninger: Café Kellerdirk; Gladsaxe Rådhus (1987); Handelshøjsk., Kbh. (1989); Revisionsfirmaet C. Jespersens adm.bygn., Kbh. (1992). Bogudgivelser: Correspondances, Paris 1970; Il combattimento de Tancredi e Clorinda, 1970; Hylende Hyæner, 1972; Il etait une fois dans l'ouest, 1972; A specimen of the several sorts of letter given to T. Wörsel by J.B., 1974; Yma Lopes Ferreira, 1974; Cydymaith Diddan, 1974-75; Minder fra München, 1976; Vilde dyr og frugter, 1977; Fox, 1977; Skildpaddens pletter er spørgsmålstegn, 1978; Winter House, 1978; Newton's Night, 1980; A Selection of Paperworks, Drawings and some Sculptures, 1984. Film: Train and Travesty, 1976; The Beginning of an Opera, 1976-80; Astas rejse til Afrika og hendes venskab med Karen Blixen (s.m. Johannes Cramer Møller).

Litteratur

Villads Villadsen i: J.B., Randers Kunstmus. 1980; Hellen Lassen i: Kunst i dag 2, Ordrupgaard 1982; Peter Michael Hornung: J.B., 1986; Henrik Sten Møller: Mickey's View-master. Selected Works by J. B., 1976-1986, 1987; Hanne Abildgaard og Jørn Otto Hansen i: J.B. Travaux sur papier 1968-1988, Det da. Hus, Paris 1988; Jan Kornum Larsen: J.B. Da. Nutidskunst 8, 1990; Helle Behrndt i: J.B., Kunstforen., Kbh. 1993.

Forfatter: Peter Michael Hornung (P.M.H.) Hjælp til forkortelser Bemærk: Oplysningerne stammer fra 4. udgave af Weilbachs Kunstnerleksikon. Redaktionen af leksikonet sluttede 1994. Af ophavsretlige årsager opdateres oplysningerne ikke.

se tillige evt.

http://www.cbs.dk/om_cbs_campus/campusfaciliteter/art_cbs/menu/kunst_paa_dalgas_have/birkemose_jens/(language)/dan-DK 


www.HeedeMoestrup.dk

Luk vindue/Close window